A Ford intelligens közlekedési lámpája
Hír megjelenése: 2022.03.30
A Ford intelligens közlekedési lámpája zöldhullámot biztosít a szirénázó járműveknek.
A vészhelyzetekben minden olyan dolog végzetesnek bizonyulhat, ami lassítja a siető szakszolgálatok járműveit. 1
A Ford ezért kísérletekbe kezdett egy olyan, hálózatba kapcsolt közlekedésilámpa-technológiával, ami automatikusan zöldhullámot – és ezáltal szabad utat – biztosít a vészhelyzetekhez riasztott mentőknek, tűzoltóknak és rendőröknek.2 Ezzel nemcsak a kiérkezés idejét lehet lerövidíteni, hanem annak veszélye is csökkenthető, hogy a szirénázó jármű balesetet szenvedjen, miközben megkülönböztető jelzéssel halad át a piros jelzéseken.3
“A lehető legrosszabb, amikor egy oltásra igyekvő tűzoltóautó vagy egy balesethez siető mentő sofőrje beszorul a lámpaváltásra váró járművek közé,” - Martin Sommer, a Ford automatizált vezetési részlegének kutatómérnöke.
Ám ezek a torlódások már eleve csökkenthetők, ha a kereszteződés felé haladó járművek vezetőinek a közlekedési lámpák információt küldenek a következő lámpaváltás időzítéséről. A mostani kísérlet egy nagyobb szabású projekt része volt, amely azt vizsgálta, milyen előnyökkel járhat az önvezető és hálózathoz csatlakozó járművek összehangolása az ugyancsak hálózatba kapcsolt infrastruktúrával a főutakon, a városokban és vidéken egyaránt. A kutatás jó példája annak, mennyire komolyan gondolja a Ford, hogy a konnektivitás és az innováció révén tovább javítható a vezetés élménye.
Hogyan működik?
A technológia teszteléséhez a Ford egy nyolc közlekedési lámpával tagolt útvonalat használt a németországi Aachenben, valamint két útszakaszt a városon kívül, amelyeken három-három egymást követő lámpa működött; ezeket mind a projektben résztvevő partnerek állítottak fel.
A Ford Kuga Plug-In Hybrid tesztautót az infrastruktúrával való kommunikációra szolgáló fedélzeti egységek mellett egy prototípus-hardverrel is felszerelték (ezen futott az ugyancsak prototípusnak számító szoftver), így a jármű mentő- és személyautóként is működhetett a különböző helyzet-szimulációk során.
A szirénás vonulás tesztelésekor a jármű jelet küldött a közlekedési lámpáknak, hogy váltsanak zöldre. Miután az autó áthaladt a kereszteződésen, a lámpák visszaálltak a normál működésre.
A hétköznapi forgalmi helyzetek vizsgálata során a tesztautó információt kapott arról, mikor vált át a közlekedési lámpa pirosról zöldre, illetve zöldről pirosra. A Ford Adaptív Sebességtartó Automatikája ennek alapján úgy szabályozta a jármű sebességét, hogy a forgalomból a lehető legtöbb autó használhassa ki a zöld jelzést.4
Amikor a lámpa piros volt, a rendszer már jóval a kereszteződés előtt lassítani kezdett (például 50-ról 30 km/órára), hogy a jármű a zöldre váltás pillanatában érkezzen meg a lámpához, és így lendületből haladhasson tovább.
Azoknál a járműveknél, amelyek ‘előre számítanak’ a piros jelzésre, a technológia segíthet minimumra csökkenteni az erős fékezéseket és az álló helyben töltött időt. A tesztautó már jóval a kereszteződés előtt megkapta a lámpainformációkat, így időben lassított, mérsékelve ezzel a torlódásokat.
A járművek és a közlekedési lámpák közti kommunikáció eszköze a C-V2X (mobilkommunikációs jármű - minden más) technológia; ez egy olyan egységes platform, amely összekapcsolja az autókat a közúti infrastruktúrával, más járművekkel és egyéb közlekedőkkel.
“Az autók, a vészhelyzeti járművek és a közlekedési lámpák közti, mobiltelefonos technológiával megoldott, valós idejű adatkommunikáció révén biztonságosabbá és hatékonyabbá tehetjük a közlekedést,” mondta el Michael Reinartz, a Vodafone Németország ügyfélszolgálati és innovációs igazgatója. “Az intelligens közlekedési lámpák vezérlése életeket menthet, amikor minden másodperc számít, emellett pedig csökkenti a fölösleges várakozást és a CO₂-kibocsátást.”
A fenti rendszert a Ford mérnökei az ‘Új Mobilitás Felé Vezető Út Aachen-Düsseldorf’ projekt keretében tesztelték, amit a Német Szövetségi Köztársaság Digitális és Közlekedési Minisztériuma indított útjára az Aacheni RWTH Egyetem, a Vodafone, a Straßen.NRW (Észak-Rajna-Vesztfália közúti közlekedési hatósága) és Aachen városa közreműködésével. A projekt 2020. januártól idén márciusig tartott.
# # #
1 Szakértők szerint a közúti balesetek áldozatainak túlélési esélyét mintegy 40 százalékkal javíthatja, ha 4 perccel korábban látják el őket. https://ffkirnberg.files.wordpress.com/2011/11/rettungsgasse1.pdf
2 Ez a járműkommunikációs rendszer kizárólag kísérleti célra készült, ezért jelenleg nem kapható.
3 2017-ben Londonban összesen 2265-szor, vagyis naponta hatszor szenvedtek balesetet mentőautók. 2016-ban ez a szám 2297 volt.
https://www.mylondon.news/news...
Kutatások szerint Németországban a mentőautó-balesetek 39 százaléka akkor történt, amikor a jármű piros lámpánál próbált áthaladni egy útkereszteződésen.
https://publichealth.jmir.org/2021/11/e25897/
4 A vezetéssegítő technológiák kiegészítő feladatot látnak el, és nem helyettesítik a vezető figyelmét, döntését és irányítását.
Forrás: Ford